Nu till helgen, 2-3 oktober, avgörs VM i trädhus i Stockholm för sjätte gången, på fem olika platser i staden kommer tävlande arkitekter bygga trädhusskulpturer med tanken om att de ska symbolisera en ekologisk och socialt hållbar stadsutveckling. Dagarna kommer i år ha extra fokus på barnens perspektiv på staden och framtiden.

Medarrangörer i år är Hyresgästföreningen region Stockholm som under dagarna kommer lansera ett nytt bostadspolitiskt program för Stockholms stad. Programmet är framtaget av stadens tio hyresgästföreningar. Fokus ligger på den hållbara staden, en plats som ska vara tillgänglig för alla. Programmet är ett levande dokument som riktar sig till alla som vill veta mer om bostadspolitik och ska vara utgångspunkt för studiecirklar och aktiviteter.

Tävlingen avgörs under lördagen den 3 oktober då prisutdelning kommer ske vid träden mitt emot stadshuset. Juryn består av gruppen Magiska barnarkitekter, en professor i arkitektur, politiker från staden, klimatforskare samt representanter från Hyresgästföreningen region Stockholm.

Trädhusen kommer sitta uppe till den 18 oktober då det äger rum en finissage på de utvalda platserna.

Du kan läsa mer om dagarna och det bostadspolitiska programmet nedan:

Bostadspolitiskt program – Stockholms stad

Lansering_2020