Avtalet innebär att det i Stockholmsregionen blir hyreshöjningar mellan 1,35 och 2,1 procent från den 1 april 2020. Men det är upp till varje enskild hyresvärd om de vill ta retroaktivt från 1 april. För Stockholms stad blir höjningen 1,95 procent för medlemsföretagen organisationen förhandlar för, med en brytpunkt på 1800 kr/kvm/per år, dessa lägenheter får en höjning om 1,7 procent. Totalt berör hyreshöjningarna cirka 1500 fastigheter.

“Det är nu upp till respektive hyresvärd om de verkligen vill ta ut retroaktiva höjningar i det här läget,” säger Kristoffer Burstedt, Förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen region Stockholm.

Hyresgästföreningen har för att komma överens släppt på kraven om att hyresvärdarna ska följa lagen och regelverket när det gäller hissar, ventilation och radon i överenskommelsen, något som Fastighetsägarna inte vill gå med på. Men detta är krav som kommer återkomma i förhandlingarna framöver.

Hyresgästföreningen har prioriterat att bli klara med förhandlingarna så att hyresgästerna inte ska behöva fortsätta leva i ovisshet om hyran i annars också väldigt osäker tid.

“Jag tycker nog att de kunnat vänta med höjningen, eller inte höjt alls, men det här var det bästa vi kunde få till. Som tiderna är så var det oerhört viktigt att få slut på den här förhandlingen. Det sista hyresgästerna behöver är att fortsätta leva i ovisshet om sin hyra. Båda sidorna fick ta ansvar för situationen och kompromissa för att komma i mål säger Hyresgästföreningens förhandlingsstrateg,” Kristoffer Burstedt till tidningen Hem och Hyra.

Läs om nyheten i Hem och Hyra här

Hyreshöjningar för övriga kommuner i Stockholms län

Kommun Hyreshöjning Över 1600 relativt
Värmdö 2,05% 1,80%
Österåker 1,95% 1,70%

Hyresgästföreningen agerar

Coronakrisen har drabbat Sverige hårt, tiotusentals människor har blivit arbetslösa. Hyresgästföreningen har tidigare genom brev vädjat till landets fastighetsägare att stötta sina hyresgäster och visa förståelse för människor som har svårt att betala hyror och andra avgifter under rådande omständigheter. Hyresgästföreningen har också ställt krav på att staten agerar för att hjälpa hyresgäster som drabbas ekonomiskt av krisen.

läs mer om våra krav här: https://www.hyresgastforeningen.se/aktuellt/nyheter/sa-klarar-vi-krisen/