Kurser våren 2020

Hej och varmt välkommen till vårens bildningskalendarium!

Fram till 2027 ska Hyresgästföreningen ha vuxit med fler medlemmar, fler aktiva medlemmar och fler förtroendevalda. Bildningsverksamhetens fokus kommer därför under 2020 vara att nå ut till fler målgrupper inom och utanför Hyresgästföreningen och visa på olika vägar in till engagemang. Vi ska både stötta er förtroendevalda i ert viktiga uppdrag och uppmuntra ännu inte aktiva medlemmar att ta steget att engagera sig genom att synliggöra föreningens och medlemskapets värde. Hur kul och utvecklande det kan vara, men framförallt vilken skillnad man kan göra genom att engagera sig i Hyresgästföreningen.

En förutsättning för att bildningsverksamheten ska nå fler och bredare målgrupper är att den är lokalt närvarande. Det ska vara lätt att utvecklas med Hyresgästföreningen! Här behöver vi er hjälp. Det är ni, alla lokalt engagerade, som är experter på vad som behövs och vilka ämnen som engagerar samt vad som går att genomföra i just ert område. Nya kunskaper kan komma från ABF, en annan lokal förening eller en granne. Svampkonsulenten, proffset på Excel eller den professionelle dansaren i ert hus kanske gärna skulle vilja sprida sina kunskaper bara hen får frågan. Hör gärna av er om ni vill anordna en kurs eller föreläsning och behöver material, stöd eller helt enkelt bolla en galen idé. I år ska vi sprida, synliggöra och öka medlemsnyttan!

I slutet av kalendariet tipsar jag som vanligt om kurser och utvecklande inslag som vi kan hålla på förfrågan. Men även om utbildningsinsatser från andra aktörer som i vissa fall till och med kan vara gratis. Har ni fler bra tips inför höstens katalog får ni gärna höra av er!

Emilia Lindgren, bildningsstrateg
emilia.lindgren@hyresgastforeningen.se

Obs! Kurskalendariet här på webben uppdateras löpande. Om du ser någon skillnad mellan den tryckta katalogen och webben så är det webben som gäller.

Den tryckta versionen av bildningskatalogen finns att hämta på regionkontoret vid Globen.

Allmän information
Vid anmälan tillämpas inte “först till kvarn”. Däremot är det viktigt att anmälan har kommit in senast sista anmälningsdatum.
När du mejlar oss: glöm inte att skriva vilken kurs din anmälan gäller.
Vi behöver också veta ditt namn och eventuella matavvikelser eftersom att det oftast bjuds på något att äta på kurserna.
I vissa av kurserna finns det ingen uppgift om anmälan. De är delar av en serie, där anmälan sker inför första tillfället. Det finns alltså inte möjlighet att anmäla sig i efterhand.

GDPR
För att möjliggöra administrationen av våra kurser och dess deltagare behöver vi veta vissa saker om dig. Dock sparar vi inte på mer information än som är absolut nödvändigt för utbildningens utförande. Eftersom utbildningen utförs genom vårt samarbete med ABF innebär det också att dessa uppgifter kommer att behöva delas med dem. När utbildningen är utförd kommer alla dessa uppgifter att raderas i enlighet med reglerna i dataskyddsförordningen

Se gärna till att din e-postadress är uppdaterad hos Hyresgästföreningen så att du inte missar någon kursinbjudan. Kontakta medlemscenter@hyresgastforeningen.se eller ring 0771–443 443.

JANUARI
Hyresvärdens skyldigheter
Tisdag 28 januari kl. 18.30-20.30, ABF-huset på Sveavägen 41
Vilka krav kan hyresgäster ställa på hyresvärden, vad kan hända om de inte uppfylls och hur kan du se att det fungerar? Förutom hyreslagen finns ett stort antal lagar som ska skydda hyresgäster mot olyckor, ohälsa och otrygghet. Det är obligatoriska uppgifter som hyresgäster betalar hyra för, men inte alltid får; självklarheter som frisk luft, varmt vatten, radon- och bullerfritt samt säkra hissar och lekplatser. På denna föreläsning går vi igenom hur boendemiljön kan förbättras, både genom eget agerande och tillsammans med dina grannar.
Kursledare: Bengt Öhman, jurist på Hyresgästföreningen, och Cecilia Landmark, tidigare journalist på Hem & Hyra och numera boendeutvecklare på Hyresgästföreningen.
Målgrupp: Medlemmar i Hyresgästföreningen.
Anmälan: Senast fredag 24 januari till cecilia.landmark@hyresgastforeningen.se

Hyresjuridik, del 3 av 3
Lördag 18 jan. kl. 09.30-16.00,  regionkontoret, Globen-Stockholm
Allt du velat veta kring vilka rättsliga principer som reglerar hyresförhandlingen. Hyresförhandlingslagen, förhandlingsordning, förhandlingsöverenskommelse, förhandlingsklausulen och mycket mer.
Kursledare: Monicka Sparrman
Målgrupp: Fötroendevalda på föreningsnivå kommun/stadsdel
Anmälan: Obs! Anmälan gäller samtliga tre tillfällen (26-27 okt, 23-24 nov och 18 jan). Om du sedan tidigare har genomfört något av passen är det viktigt att du anger detta vid anmälan. Anmälan sker senast 7 oktober till bildning@hyresgastforeningen.se

Alla kan värva en medlem – Konsten att tala om Hyresgästföreningen och att vara en god ambassadör
Onsdag 22 januari kl. 18.00 – 20.00, regionkontoret Globen, Stockholm
En workshop där du får lära dig att argumentera för Hyresgästföreningen. Få förmågan att bemöta kritiker och lär dig mer om vår organisation. Kvällen bjuder på rollspel samt både teoretiska och praktiska verktyg att använda för att inspirera grannskapet till engagemang, engagera någon att bli medlem eller fördjupa sitt befintliga medlemskap som förtroendevald. Du och din styrelse får också tips om hur ni kan lägga upp en plan för just ert område.
Kursledare: Tim Ackevald och Björn Andersson
Målgrupp: Medlemmar och förtroendevalda
Anmälan: Senast tisdag 7 januari till bildning@hyresgastforeningen.se

Mötesteknik
Lördag 25 januari kl. 10.00 – 16.00, regionkontoret, Globen-Stockholm
Kontrapropositionsvoteringar och andra godsaker
För att kunna genomföra årsmöten, fullmäktige och andra större möten behöver vi ibland använda de mer strikta mötesreglerna.
Som ordförande behöver man då kunna hantera kontrapropositionsvotering, remiss, bordläggning, ordningsfrågor, streck i debatten och alla andra mötesbegrepp. Detta för att säkerställa att alla kommer till tals och alla olika förslag får en demokratisk behandling på mötet.
En rätt använd mötesteknik är också en metod för att få ut mer av möten. Ni kommer snabbare till skott och undviker missförstånd och långdragna möten.
Kursen riktar in sig på mötestekniken och alla frågor runt beslutsfattande men du som deltagare kommer också få tips på andra sätt att genomföra möten.
Kursledare: Anders Öhrling
Målgrupp: Förtroendevalda inom Hyresgästföreningen
Anmälan: Senast 8 januari till bildning@hyresgastforeningen.se

FEBRUARI
Det utmanande mötet
Lördag 8 februari kl. 10.00-16.00, regionkontoret, Globen-Stockholm
Som förtroendevald kan man ibland hamna i utmanande eller till och med hotfulla situationer. På den här kursen får du lära dig strategier för att förebygga att oönskade situationer uppstår, men också metoder att hantera en situation om den väl uppstår. Kursen består av en föreläsningsdel och en del där gruppen tillsammans diskuterar erfarenheter eller farhågor kring olika situationer.
Kursledare: Stefan Mellström från säkerhetsföretaget 2secure som har lång erfarenhet av att utbilda inom hot och våld, utmanande möten, konflikthantering och riskminimering genom kulturförståelse.
Målgrupp: Förtroendevalda inom Hyresgästföreningen
Anmälan:  Senast 17 januari till bildning@hyresgastforeningen.se

Bostadens roll i den gröna omställningen- i samarbete med ABF Stockholm
Torsdag 13 februari kl. 18.30-20.00, ABF-huset på Sveavägen 41
Kvällens panelsamtal tar upp några av vår tids viktigaste frågor; klimatet och bostaden.
Panelen utgörs av representanter från Hyresgästföreningen, forskarvärlden och allmännyttan och kommer att diskutera frågor som;
Hur ser egentligen boendets klimatpåverkan ut? Vilket ansvar har politiken för bostädernas klimatpåverkan? Vilka insatser gör våra hyresvärdar för att ställa om till ett hållbart byggande och boende? Har allmännyttan en särskild roll i det arbetet? Räcker det eller bör vi kräva mer och vem bör ta kostnaden? Vad kan vi som Hyresgästförening och hyresgäster göra för att påverka och vad kan vi själva göra i vår egen vardag som spelar roll på riktigt?
Kontaktperson: Emilia Lindgren, emilia.lindgren@hyresgastforeningen.se
Målgrupp: Öppet för medlemmar och icke medlemmar. Ta gärna med dig en kompis som ännu inte är medlem i Hyresgästföreningen.
Anmälan: Ingen föranmälan behövs och arrangemanget är gratis

MARS
Påverka genom remiss
Ons 4 mars kl. 18.00 – 20.00, Sundbyberg
Vi pratar om vad systemet med remisser innebär, hur vi hanterar det i Stockholmsregionen samt hur remissvar kan utformas så att våra möjligheter att påverka ökar. Vi går även igenom praktiska frågor som innehåll, disposition och språk med mera.
Kursledare: Henrik Ludvigsson
Målgrupp: Remissansvariga i förening på kommun/stadsdelsnivå samt förtroendevalda på alla nivåer som är intresserade av hur remissvar kan användas som politiskt påverkansmedel, oavsett var du bor.
Anmälan: Senast 13 februari till bildning@hyresgastforeningen.se

Myterna i bostadsdebatten – i samarbete med ABF Stockholm
Torsdag 12 mars kl. 18.30 – 20.00, ABF-huset på Sveavägen 41
Varmt välkommen till ett panelsamtal kring bostadspolitik. Vi ställer frågorna och experterna från Hyresgästföreningen och forskarvärlden svarar. Temat är de myter som florerar i debatten kring bostadspolitiken idag. Är det verkligen så olönsamt att vara hyresvärd? Har vi en hyresreglering i Sverige? Är marknadshyror svaret på bostadsbristen? Är det omöjligt att bygga nytt till rimliga hyror och mycket mer.
Har du en fråga på ovanstående tema som du vill skulle vilja att panelen svarar på? Mejla den till emilia.lindgren@hyresgastforeningen.se senast 1 mars.
Kontaktperson: Emilia Lindgren
Anmälan: Ingen föranmälan behövs och arrangemanget är gratis

APRIL
Informationskväll för fullmäktigeledamöter
Tors 16 april kl. 18.00 – 20.00, regionkontoret, Globen Stockholm
Du som är nyvald fullmäktigeledamot hälsas välkommen till en informationskväll om fullmäktige. Vi berättar om vad ett fullmäktige innebär; vilka beslut som ska fattas där, vad ditt uppdrag som ledamot innebär, hur ett fullmäktige genomförs samt vilka regler och mötesteknik som används. Du kommer också få möjlighet att ställa frågor.
Kursledare: Christer Hedberg och Kerstin Krebs, båda med lång erfarenhet från föreningsarbete och rollerna som mötesordförande och mötessekreterare. De har också goda kunskaper om hur vi inom Hyresgästföreningen organiserar oss.
Målgrupp: Fullmäktigeledamöter som inte tidigare har gått kursen.
Anmälan: Senast 6 april  till bildning@hyresgastforeningen.se

Ansvar och roller i en styrelse (tidigare funktionsutbildning)
Tisdag 28 april kl. 18.00 – 20.30, Älvsjö
Välkommen till en kväll om just ditt uppdrag! Vi går igenom vad styrelsens roll är och djupdyker i vad det innebär att vara ordförande, ledamot, sekreterare, kassör och valberedare. Kvällen kommer du att tillbringa tillsammans med förtroendevalda från andra lokala Hyresgästföreningar som har samma roll som du.
Kursledare: Anställda och förtroendevalda i Hyresgästföreningen, region Stockholm
Målgrupp: Nyvalda förtroendevalda i lokala Hyresgästföreningar samt du som inte tidigare gått kursen. Vice ordförande är även välkommen att anmäla sig till ordförandegruppen. I år hälsar er som är valberedare lite extra välkomna då vi tidigare inte har haft något tillfälle för er.
Anmälan: Senast 7 april till bildning@hyresgastforeningen.se

Upprustningsseminarium 1, Beslut, strategier och rutiner
Onsdag 29 april kl. 18.00 – 20.00, regionkontoret Globen, Stockholm
Första delen av seminarieserien om upprustning. Vi talar om hållbar utveckling, Hyresgästföreningens nationella strategi för ombyggnad, fullmäktigebeslut och slutligen hur vi i region Stockholm arbetar praktiskt med upprustning.
Kursledare: Jonas Lundborg och Björn Raemklang
Målgrupp: Förtroendevalda som arbetar med upprustning
Anmälan:  Obs! Anmälan gäller för årets samtliga tillfällen av seminarieserien, både vårens och höstens.  Om du tidigare har genomfört något av seminarierna anger du detta vid anmälan.
Anmälan till seminarieserien görs senast 8 april till  bildning@hyresgastforeningen.se
Höstens tillfällen: 26 augusti – besiktning av lägenheter och fastigheter, 26 september – medskapande förhållningssätt, 15 oktober – varsam upprustning i praktiken, 28 oktober – förhandling/samråd/upprustningsansvarig.

MAJ
Upprustningsseminarium 2, Lagen
Onsdag 5 maj kl. 18.00 – 20.00, regionkontoret Globen, Stockholm
Genomgång av förarbeten gällande inflytande vid upprustning. Lagregler för tillstånd för åtgärder och hyressättning efter upprustning. Hyresnämndens intresseavvägning och intressanta rättsfall.
Kursledare: Hyresgästföreningens förhandlingsjurister
Målgrupp: Förtroendevalda som arbetar med upprustning
Anmälan: Seminariet är en del av en serie och anmälan skedde inför första tillfället, sista anmälningsdag var den 8 april.

Introduktionsutbildning för lokala Hyresgästföreningar
Lördag 9 maj kl. 9.30 – 16.00, City
Varmt välkommen till en dag av föreläsning, gruppövning och inspirerande erfarenhetsutbyte där vi pratar vi om Hyresgästföreningen som organisation: vår vision och hur vi är organiserade. Vi går igenom villkoren för fritidslokaler, våra etiska regler och viktiga händelser som lokala Hyresgästföreningar ska hålla koll på under året.  På eftermiddagen diskuterar vi verksamhetsfrågorna boinflytande, förhandling, juridik och bostadspolitik.
Kursledare: Anställda och förtroendevalda i Hyresgästföreningen, region Stockholm
Målgrupp:  Nyvalda förtroendevalda i lokala Hyresgästföreningar och husombud. Du som har haft ditt förtroendeuppdrag en tid men ännu inte gått kursen är också varmt välkommen!
Anmälan: Senast 7 april till bildning@hyresgastforeningen.se

Ansvar och roller i en styrelse (tidigare funktionsutbildning)
Onsdag 13 maj kl. 18.00 – 20.30, regionkontoret Globen, Stockholm
Anmälan: Senast 7 april till bildning@hyresgastforeningen.se

Upprustningsseminarium 3, Byggnormer och fastighetsteknik
Lördag 16 maj kl. 10.00 – 15.00regionkontoret Globen, Stockholm
Vilka regler gäller vid ombyggnad? Planeringsprocessen, ombyggnadsprocessen. Installationsteknik, värme, ventilation, VA, kall- och varmvattensinstallationer och hållbar utveckling
Kursledare: Göran Werner
Målgrupp: Förtroendevalda som arbetar med upprustning

VIP, valberedare i praktiken, träff 1
Tisdag 26 maj kl. 18.00 – 20.00, regionkontoret Globen, Stockholm
En träff både för dig som är nyvald och för dig som är erfaren valberedare. Under kvällen diskuterar vi vad det finns för förväntningar på dig som valberedare men också vilket stöd du kan räkna med. Vi informerar om innehållet i Hyresgästföreningens valberedningsstrategi och arbetsordning, berättar om hur ett valberedningsår ser ut och delar erfarenheter med varandra. Syftet med träffen är att du som valberedare ska ha fått kännedom om vad ditt uppdrag innebär och förutsättningar att genomföra det på ett bra sätt. Under hösten håller vi träff 2 där huvudfokus ligger på att knyta ihop säcken och förbereda oss inför årsmötet.
Kursledare:  Hyresgästföreningen region Stockholms valberedning
Målgrupp: Valberedare på föreningsnivå i kommun/stadsdel, vid mån av plats är träffen även öppen för valberedare i lokal Hyresgästförening.
Anmälan: Senast 5 maj till bildning@hyresgastforeningen.se

JUNI
Kassörskurs, träff 1
Tisdag 2 juni kl. 18.00 – 20:00, regionkontoret Globen, Stockholm
Syftet med kursen är att få grundläggande kunskaper om bokföring och ekonomi utifrån ditt uppdrag som förtroendevald kassör. Vi kommer bland annat att gå igenom enklare bokföring, bokslut och revision.
Kursledare: Jeanette Hörner och Susanne Hjertén
Målgrupp: Kassörer i Lokala Hyresgästföreningar
Anmälan: Senast 13 maj till bildning@hyresgastforeningen.se

LOKALA KURSER
Här hittar ni information om kurser som anordnas lokalt av föreningarna själva. Planerar ni i er förening en kurs och vill att den ska synas här? Hör av er till emilia.lindgren@hyresgastforeningen.se

Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn bjuder in till en heldag på temat hyresvärdars skyldigheter.
Söndag 5 april kl.9.30-17.00, Södertälje (lokal meddelas i samband med kursbekräftelse)
Vilka krav kan hyresgäster ställa på hyresvärden, vad kan hända om de inte uppfylls och hur kan du se att det fungerar? Förutom hyreslagen finns ett stort antal lagar som ska skydda hyresgäster mot olyckor, ohälsa och otrygghet. Det är obligatoriska uppgifter som hyresgäster betalar hyra för, men inte alltid får; självklarheter som frisk luft, varmt vatten, radon- och bullerfritt samt säkra hissar och lekplatser. Genom föreläsning och praktiskt arbete jobbar vi med hur boendemiljön kan förbättras, både genom eget agerande och tillsammans med dina grannar.
Kursledare: Bengt Öhman, jurist på Hyresgästföreningen, och Cecilia Landmark, tidigare journalist på Hem och Hyra och numera verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen.
Målgrupp: Medlemmar i Hyresgästföreningen
Anmälan: Senast måndag 23 mars till mia.astemo.hgf@outlook.com. Eftersom att vi bjuder på lunch och fika får ni gärna ange eventuella matavvikelser i samband med anmälan.

TIPS OCH INSPIRATION FÖR LOKAL AKTIVITET OCH UTBILDNING
Arrangemang och engagemang
Att vi i Hyresgästföreningen varje år anordnar mängder av fantastiska arrangemang, det vet vi. Men hur får vi folk att komma? Hur når vi våra målgrupper och får våra grannar att engagera sig i vår verksamhet? Ta inspiration av Linnea! Linnea Johannson, mångårigt engagerad i Hyresgästföreningen kommer gärna ut till er och berättar om hur de gjorde i hennes lokala Hyresgästföreningen för att locka fler. Vilka utmaningar fanns och vad var det som gjorde att de lyckades?
Målgrupp: Lokala Hyresgästföreningar och Hyresgästföreningar
Kontaktperson: linnea.johansson@hyresgastforeningen.se

Tillgänglighet
Är ni i er lokala Hyresgästförening intresserad av och vill veta mer om tillgänglighetsfrågor? Exempelvis tillgängligheten till er lokal, gårdar och utemiljö. Hör av er verksamhetsutvecklare Kerstin Krebs som är kunnig inom området och kan hjälpa er med tips och kontakter.
Kontaktperson: kerstin.krebs@hyresgastforeningen.se

Första hjälpen, hjärt- och lungräddning och hemberedskap
Civilförsvarsförbundet erbjuder kostnadsfritt 1–2 timmar hemberedskap eller 4 timmars utbildning med hemberedskap, första hjälpen och hjärt- och lungräddning. En instruktör kommer ut och håller utbildningen i era lokaler. Läs mer på civil.se/kurser/din-trygghet/

Röda korset kan också komma ut och hålla kurs för en låg kostnad. De erbjuder kurser i första hjälpen och hjärt- och lungräddning med olika längd. Läs mer på rodakorset.se/forsta-hjalpen/privatpersoner-och-ideella-foreningar/

KURSER VID FÖRFRÅGAN
Följande kurser går att boka med regionkontoret. Hör av er till oss så kan vi komma överens om ett datum då vi kan komma ut och hålla kurs för eller tillsammans med er. Naturligtvis är det helt gratis! Vill du själv hålla kurs så har vi material inom många olika områden som du kan använda. Exempelvis introduktion till Hyresgästföreningen, valberedning, att hålla möten, värva medlemmar och mycket mer.

Rättigheter och skyldigheter i hyresrätt
Vad kan jag kräva av mig min hyresvärd och vad förväntas av mig som hyresgäst? Under kvällen diskuterar vi rättigheter och skyldigheter utifrån några av de vanligast förekommande frågorna till region Stockholms juridiska enhet. Några exempel: brister i boendet, hyresavtal, lägenhetsbyte, störningar, andrahandsuthyrning och miljökrav.
Målgrupp: Medlemmar och förtroendevalda i Hyresgästföreningen

Hyresvärdars skyldigheter
Vill din styrelse och kanske grannförening anordna en medlemskväll på temat hyresvärdars skyldigheter? Allt ni behöver göra är att ordna lokal och deltagare så kommer vi ut och föreläser. Vilka krav kan hyresgäster ställa på hyresvärden, vad kan hända om de inte uppfylls och hur kan du se att det fungerar? Förutom hyreslagen finns ett stort antal lagar som ska skydda hyresgäster mot olyckor, ohälsa och otrygghet. Det är obligatoriska uppgifter som hyresgäster betalar hyra för, men inte alltid får; självklarheter som frisk luft, varmt vatten, radon- och bullerfritt samt säkra hissar och lekplatser. Under en föreläsning på cirka två timmar berättar vi hur boendemiljön kan förbättras, både genom eget agerande och tillsammans med dina grannar.
Målgrupp: Hyresgästföreningar och Lokala Hyresgästföreningar
Kontaktperson: Cecilia Landmark, cecilia.landmark@hyresgastforeningen.se

Alla kan värva en medlem -Konsten att tala om Hyresgästföreningen och att vara en god ambassadör
En workshop där du får lära dig att argumentera för Hyresgästföreningen i olika sociala sammanhang. Få förmågan att bemöta kritiker och lär dig samtidigt mer om organisationen. Kvällen bjuder på rollspel samt både teoretiska och praktiska verktyg att använda för att inspirera grannskapet till engagemang, engagera någon att bli medlem eller fördjupa sitt befintliga medlemskap som förtroendevald. Du och din styrelse får också tips om hur ni kan lägga upp en plan för just ert område.
Kursledare: Tim Ackevald och Björn Andersson
Målgrupp: Medlemmar och förtroendevalda
Kontaktperson: Tim Ackevald, tim.ackevald@hyresgastforeningen.se

Valberedning för lokala Hyresgästföreningar
Vill ni i föreningsstyrelsen på kommun/stadsdelsnivå hålla en träff för valberedare i lokala Hyresgästföreningar i ert område?  Eller sitter ni kanske i en lokal Hyresgästförenings valberedning och vill veta mer om ert uppdrag? Hör av er till oss! Vi har material som ni kan använda och kan också medverka om så önskas.
Målgrupp: Lokala Hyresgästföreningar

Om du inte kan komma!
Ditt deltagande i våra kurser bekostas av allas våra medlemsavgifter och de pengarna vill vi använda på bästa möjliga sätt. Om vi får din avbokning i tid hinner vi avboka eventuell mat och slipper därmed onödiga kostnader. Om kursen är full kan vi också hinna ringa in andra deltagare från väntelistan.
För att avboka mejlar du bildning@hyresgastforeningen.se eller lämnar meddelande till Bildning på 010-459 19 19. Om du behöver lämna återbud samma dag, hör av dig till kursledaren vars kontaktuppgifter du får i bekräftelsen på din anmälan.

FINFINA MEDLEMSERBJUDANDEN FÖR DIG SOM ÄR INTRESSERAD AV BILDNING!
Rabatt hos ABF
Drömmer du om att lära dig ett nytt språk, lära dig dreja eller bli en bättre talare?  Få inspiration, träffa nya människor och lär dig nya saker med en kurs på ABF.
Hyresgästföreningen är en av ABF:s medlemsorganisationer och flera ABF-avdelningar erbjuder nu dig som medlem i Hyresgästföreningen, region Stockholm, rabatt på sin verksamhet. Erbjudandet gäller 1 kurs/studiecirkel per vuxen person under 2020.
Du kan se hur stor rabatten och vad rabattkoden är för just din avdelning nedan. Anmälan sker antingen via webben (ange då rabattkoden i kommentarsfältet) eller via kursanmälan på telefon eller över disk. Du kan komma att behöva visa upp ditt medlemskort i Hyresgästföreningen eller ange ditt medlemsnummer. Obs! Du behöver vara folkbokförd i det område där du vill använda rabatten.

ABF Stockholm  rabatt: 25%        kod:  Hyresgästföreningen20
ABF Södertörn   rabatt: 20%       kod:  Medlem i Hyresgästföreningen
ABF Huddinge    rabatt: 200 kr.    kod: HGF20

7% rabatt hos Adlibris