En våg sköljer över Stockholm efter valet 2018. Nu har 14 kommuner i regionen öppnat upp för ombildning av allmännyttans hyresrätter. Två av alla de hyresgäster som kämpar mot ombildningarna är Paloma och Nabila från Skärholmen. Båda är med i nätverket 127 tillhör oss och Paloma är ordförande i lokala hyresgästföreningen Hjälmsätra.

Paloma har bott i Sätra i hela sitt vuxna liv och i Hjälmsätra sedan 2012. För flera år sedan blev det för första gången tal om ombildning i hennes hus.
– Jag gick på mötet som ombildningskonsulten bjöd in till, berättar Paloma.
Hon var väldigt aktiv på mötet och ifrågasatte och pressade konsulten hårt.
– Han var en riktig räv! Han skulle ju tjäna massor med pengar om ombildningen genomfördes och inte en krona om det inte blev av. Det var uppenbart att han ljög flera gånger men vi var många som ifrågasatte hans påståenden, minns Paloma.

Hyresgästernas protester och kritik på mötet gav resultat och det blev inget av med ombildningsplanerna den gången.

Nabila bor i Bredäng och i hennes hus är det inte aktuellt med ombildning.
– Men det handlar ju inte bara om mitt hus, säger hon. Det handlar ju om hela staden och att vi ska ha hyresrätter kvar som våra barn kan bo i när de växer upp!

Paloma tycker att Hyresgästföreningen har en hel del att lära av hur nätverket 127 tillhör oss arbetar:
– 127 tillhör oss är en platt organisation. Alla är med och bestämmer och tar ansvar. Endast en tydlig roll finns och det är talespersonen. Vi demonstrerar och gör olika aktioner Alltid med vår snygga banderoll och likadana tröjor! Det känns mäktigt och vi känner oss starka tillsammans! Vi är också aktiva på Facebook och Instagram.

Återigen är läget akut i Palomas hus. Hon och grannarna har just blivit inbjudna till möte om ombildning.
– Pinsamt, utbrister hon när hon läser konsultens informationsblad! De har använt samma text som förra gången! Idag är det ju helt annorlunda och till exempel mycket svårare att få lån. Och vi vill ju har fler hyresrätter – inte färre, avslutar Paloma.

Paloma och Nabila

Här är några tips från Paloma och Nabila till dig om hotas av ombildning i ditt hus eller i ditt område.

1. Prata med och ta hjälp av dina grannar – Ta vara på den lokala kompetensen.
  2. Räkna med att konsulten ljuger -Ta med artiklar och länkar till informationsmötet som stöd när du ifrågasätter.
  3. Fråga köpintresserade grannar vilken typ av hyresvärd de vill bli efter ombildningen. Det har de säkert inte ens tänkt på.
  4. Fira varje delseger! Allt för att skapa god stämning och sprida hopp och styrka!