Hervor och Adam

Hervor och Adam utanför lokalen på Piprensarvägen 18

Ombildningshotet ligger just nu som ett stort orosmoln över Stockholms förorter.  I Hökarängen kämpar Adam och Hervor sida vid sida med både nätverk och lokala hyresgästföreningen. De kämpar för rätten att bo i hyresrätt.

Adam Lövin är 27 år, Hökarängsbo sedan 7 år och medlem i Hyresgästföreningen lika länge. När den nya majoriteten i Stockholms stadshus beslutade satsa på att sälja ut stadens hyresrätter i förorten var han med och startade nätverket Hökis mot ombildningar. Nätverkets facebookgrupp med samma namn har idag 541 medlemmar.

– Jag tror de flesta är mot ombildningar här i Hökis. Det finns visserligen en grupp på Facebook som är för ombildning men den har bara 28 medlemmar, säger Adam och ser nöjd ut.

Hervor Holm har bott i Hökarängen i 23 år och har under åren haft olika uppdrag i Hyresgästföreningen men mest som ordförande i LH Vävstolen.

– Nu när vi jobbar tillsammans med nätverket så har det blivit en större bredd både på folk och verksamhet. På LH Vävstolens senaste årsmöte fick vi in nya och yngre krafter i styrelsen och det får vi nog tacka nätverket för, tror Hervor.

Kvarterslokalen på Piprensarvägen 18 har varit viktig för arbetet mot ombildning. Nätverket har lånat den för möten och planering och LH Vävstolen har anordnat ombildningskafé och informationsmöten.

– Vi har fler folk på våra möten än nånsin tidigare, berättar Hervor.

I somras kom 150 personer när Hyresgästföreningen region Stockholm bjöd in till informationsmöte om ombildning.

– Jag tror verkligen att det är guldläge för medlemsrekrytering till Hyresgästförening här i Hökis nu, menar Adam. Folk är så förbannade över det här med ombildningarna och de ser att vi jobbar tillsammans för en bra sak.

Finns det något nätverk där du bor?

I Stockholms kommun finns förutom Hökis mot ombildningar flera nätverk som arbetar med samma fråga runt om i Stockholm: Bagis mot ombildning, Rinkeby mot ombildning, Rågsved mot ombildning och 127 tillhör oss (Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg). Hässelby/Grimsta mot ombildningar. Enklast får du kontakt med dem via Facebook.

Hör av dig om du känner till fler nätverk som vi kan sprida information om.

Ombildningshotet finns nu i följande 14 kommuner i regionen: Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nykvarn,  Sigtuna, Solna, Stockholm, Södertälje, Tyresö, Upplands Bro, Upplands Väsby och Österåker.