För Magdalena Komajda är det viktigt att det finns en gemenskap med grannarna där hon bor. Hon hoppas att coronapandemin leder till att fler människor öppnar upp och pratar med varandra, att vi får ett hjälpsammare samhälle.

Huset Magdalena bor i har två portar och ägs av en liten privatvärd. Magdalena har bott där i nio år och tycker att det är en bra grannsämja. Därför var det också naturligt för henne och hennes grannar när pandemin drog igång att prata med varandra och kolla vilka som var i riskgrupper och erbjuda hjälp.

– Vi har en helt underbar äldre dam som har bott här i 37 år som både jag och andra grannar hjälper med ärenden. Så fort vi ska iväg och storhandla frågar vi henne om det är något hon behöver. Jag har sagt till henne att ’tveka aldrig att ringa om du behöver hjälp med något’.

Magdalena tror också att det hos många människor finns ett motstånd till att be om hjälp, ”alla vill klara sig själva” och därför är det viktigt att fråga om man kan hjälpa till med något.

– Vi pratar med varandra hela tiden, när vi ses i porten eller i tvättstugan. Alla känner alla och det är så himla hjärtligt.

Magdalena hoppas att det betyder att man inte känner så ensam i sitt boende. Att det finns en gemenskap som gör att grannar kan hjälpa varandra med stort och smått. ”Bara en sån enkel sak som att våga be om att byta tvättider med varandra kan betyda mycket”, säger Magdalena.