Det är i svåra tider som vår medmänsklighet prövas. För dom som tillhör riskgrupperna att drabbas av coronaviruset är det här en svår tid. De uppmanas av myndigheter att stanna hemma i en frivillig karantän. Och omedelbart dök det upp grupper som vill hjälpa sina grannar. Några av dessa har dragits igång av lokala hyresgästföreningar. En av dem är LH Fikonet.

I samlingslokalen träffar jag Jan Wigren, Mimmi Björkman och Veronica Araya från styrelsen som berättar om vad de har gjort.

– Den 10 mars drog vi igång och satte upp lappar i alla portar där de som vill hjälpa kan anmäla sig, berättar Veronica.

– Det var i samband med att myndigheterna kom med direktiv att äldre och de som var i riskgrupper ska hålla sig hemma, fyller Mimmi i.

Att de kom igång så fort tror de beror på att trots att styrelsen är relativt ny har de hunnit göra mycket tillsammans. Föreningen har flera aktiva arbetsgrupper och därigenom känner folk varandra. De har bra koll på behoven i varje trappuppgång.

Jan berättar att i hans trappuppgång har fem personer anmält att de gärna hjälper till. Veronica berättar att det är samma i hennes port trots att det nästan inte bor några äldre där. Alla berättar att det finns en oerhörd vilja att hjälpa till.

– Jag har daglig kontakt med områdets piggaste 94-åring berättar Mimmi. Idag ska jag tvätta åt henne.

På frågan om de har några tips till andra som vill komma igång svarar dom samstämmigt; prata med dina grannar. Fråga hur dom mår och ska du gå och handla fråga om grannen behöver något. De betonar att det ska vara enkelt och roligt.

När det är dags att fotografera ringer Mimmi sin granne och undrar om hon kan komma ut på balkongen och hälsa, vilket hon gladeligen gör.

Andra lokala hyresgästföreningar som har dragit igång hjälpverksamhet är bland annat LH Edsberg i Sollentuna och LH Koljan i Huddinge. Sen ingår Hyresgästföreningen Järva i samarbetet JärvaHjälpen tillsammans med Folkets Hus Järva, Somaliska Riksförbundet, Seko Stockholm och Unga Örnar.

Om du hjälper någon i riskgrupperna tänk på att du ska vara frisk och att du måste hålla en god handhygien!